نوشتن m-file در نرم افزار متلب | سایت استوایی

نوشتن m-file در نرم افزار متلب

چنانچه بخواهید برنامه‌ای طولانی بنویسید نیاز به محیطی فراتر از Command Window برای نوشتن دستورات Matlab دارید زیرا محیط Command Window، برای نوشتن کدهای کوتاه و محاسبات معمولی طراحی شده و امکان نوشتن برنامه بزرگ و ذخیره کردن و فراخوانی آن در این محیط وجود ندارد. در چنین مواردی در نرم افزار متلب امکان ساخت m-file وجود دارد. در این آموزش با نحوه نوشتن m-file در نرم افزار متلب آشنا خواهید شد.

در آموزش بعدی تابع ones و zeros در متلب توضیحات بیشتری ارائه می گردد. درصورتیکه آموزش قبلی که درباره نمایش عکس در نرم افزار متلب بود را ندیده‌اید حتماً نگاه کنید.

آموزش تصویری نوشتن m-file در نرم افزار متلب


ساخت یک m-file در نرم افزار متلب

برای ساخت یک m-file جدید می توان به سه روش زیر عمل کرد.

  1. در Command Window دستور edit را نوشته و سپس دکمه enter را بزنید.
  2. در بالای پنجره اصلی نرم افزار متلب، بر روی گزینه New Script کلیلک نمایید.
  3. کلید Ctrl را نگه دارید سپس کلید N را از کیبورد، فشار دهید.

توجه داشته باشید ابتدا بهتر است برای کدنویسی تمیز از دستور clear و clc استفاده نمایید تا تمامی متغیرهایی که قبلا در متلب تعریف شده اند پاک شوند و از بروز برخی مشکلات در روند اجرای برنامه جلوگیری شود.

توضیحاتی بیشتر درباره نوشتن m-file در نرم افزار متلب

در یک مثال کاربردی در محیط m-file  ، چهار عدد عکس را در کنار هم قرار می‌دهیم. دقت داشته باشید در محیط کد نویسی m-file باید در انتهای دستورات از علامت سمیکالن (;) استفاده نمایید در غیر اینصورت خطا رخ می‌دهد.

axGray = imread(‘MrCornG.jpg’);
axAll  = [axGray axGray ; axGray axGray];
imshow(axAll);

متلب نارنجی

متلب نارنجی سکوی پرتابی برای یاد گریر کدنویسی در نرم افزار متلب می باشد. با استفاده از فیلم های آموزشی رایگان متلب نارنجی می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن بر نامه های خود را در نرم افزار Matlab پیاده سازی کنید.