نمایش دو محور عمودی در اکسل | سایت استوایی

نمایش دو محور عمودی در اکسل

همانطور که در آموزش های قبلی مشاهده کردید هر نمودار دارای یک محور افقی و یک محور عمودی می‌باشد. اما در بعضی از موارد نیاز است داده‌های دو ستون در یک نمودار نمایش داده شود. درصورتیکه داده‌ها دارای مقیاس متفاوتی باشند و اختلاف بین مقادیر داده‌ها زیاد باشد باید جهت خوانایی، دو محور عمودی در یک نمودار ایجاد نمود. در این آموزش با نحوه نمایش دو محور عمودی در اکسل آشنا خواهید شد.
اگر آموزش قبل مربوط به سلول‌های مخفی در اکسل راهنوز مشاهده نکردید بهتر است که ابتدا این آموزش را ببینید. در آموزش بعدی با تغییر نمودار پیش فرض در اکسل آشنا خواهید شد.

فیلم آموزشی نمایش دو محور عمودی در اکسل


مشخصات فیلم آموزشی
تولید کننده: وب سایت استوایی
مدرس: محمدعلی زندی
حجم: 10.5 مگابایت
مدت زمان: 4:35 دقیقه
زبان:فارسی
تاریخ انتشار: 2 فروردین 1398

توضیحات بیشتر درباره رسم نمودار با دو محور عمودی در اکسل

فرض کنید جدولی از داده های برق و آب مصرفی به تفکیک ماه‌های سال داریم و می‌خواهیم نمودار مصرف برق و آب را در یک نمودار نمایش دهیم. برای اینکار باید ابتدا داده‌های دو ستون اول (ماه‌های سال و مصرف برق)  را انتخاب کرده و نمودار موردنظر بطور مثال نمودار خطی را رسم نمایید. سپس مقادیر ستون بعدی (مصرف آب) را کپی کرده و پس از انتخاب نمودار دکمه Ctrl + V را زده تا داده‌های آب نیز به نمودار اضافه گردد.

در این حالت چون اختلاف مصرف آب و برق زیاد است نمودار مصرف برق بصورت خط صاف با مقدار صفر نمایش داده ‌می شود. برای اینکه بتوانیم مقادیر مصرف برق را بصورت درست مشاهده کنیم باید بر روی یکی از نمودار ها بطور مثال نمودار مصرف آب کلیک کرده و سپس بر روی همان نمودار دابل کلیک نمایید تا پنجره Format Data Point ظاهر شود. در این قسمت باید گزینه Secondry Axis را انتخاب نمایید که با اینکار در نمودار دو محور عمودی اضافه خواهد شد.

نکته مهم

توجه داشته باشید درصورتیکه پس از مراحل فوق محور عمودی دوم نمایش داده نشود باید از منوی Design – Add Chart Element قسمت Axes گزینه Secondary Vertical را انتخاب نمایید تا محور عمودی دوم نمایش داده شود.

سرفصل های آموزش رسم نمودار در اکسل

4 نظر برای نمایش دو محور عمودی در اکسل ثبت شده

    1. سلام دوست عزیز. خواهش میکنم. موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست