تغییر محور نمودار اکسل | سایت استوایی

تغییر محور نمودار اکسل

گاهی لازم است در نمودارهای اکسل جای محور افقی و عمودی نمودار عوض شود. در نرم افزار اکسل امکان تغییر دادن داده‌های ردیف‌ها و ستون‌های نمودار وجود دارد که در این آموزش با تغییر محور نمودار اکسل در انواع نمودارها آشنا خواهید شد. اگر آموزش قبل مربوط به تغییر رنگ نمودار اکسل هنوز مشاهده نکردید بهتر است که ابتدا این آموزش را ببینید.

در آموزش بعدی با رسم نمودار سلول‌های مخفی در اکسل آشنا خواهید شد.

آموزش تصویری تغییر محور نمودار اکسل


مشخصات فیلم آموزشی
تولید کننده: وب سایت استوایی
مدرس: محمدعلی زندی
حجم: 9.96 مگابایت
مدت زمان: 4:37 دقیقه
زبان:فارسی
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1397

اگر این آموزش مشکل شما رو بر طرف نکرده، آموزش زیر رو مشاهده کنید

توضیحات بیشتر درباره تغییر محور نمودارهای مختلف

جهت جابجایی محور افقی و عمودی نمودار، پس از انتخاب نمودار در منوی Design گزینه SwitchRowColumn، محور افقی و عمودی یا همان سطر و ستون را تغییر خواهد داد.

توجه داشته باشید این امکان در همه نمودارها کاربرد ندارد که در زیر به شرح برخی نمودارها خواهیم پرداخت:

نمودار ستونی

نمودار ستونی یک نمودار پرکاربرد و پیش فرض در اکسل می‌باشد که امکان تغییر سطر و ستون یا محور افقی و عمودی را دارا می‌باشد. بطور مثال نموداری که به ازای هر شرکت مقادیر پارت‌ها مقایسه می‌شود می‌توان با گزینه SwitchRowColumn به ازای هر پارت مقادیر شرکت‌ها را باهم مقایسه کرد.

تغییر محور نمودار دایره‌ای (Pie)

این نمودار برای بررسی داده‌های هم جنس کاربرد دارد مثلا میزان سهم هر پارت در یک شرکت. در این نمودار با توجه به اینکه نمودار بر اساس یک سطر یا ستون می باشد استفاده از گزینه SwitchRowColumn بی معنی می‌باشد و کاربردی ندارد.

نمودار دونات

این نمودار یکی از حالات نمودار دایره‌ای است که مثلا برای نمایش سهم هر پارت به ازای هر شرکت می‌باشد که در این حالت  استفاده از گزینه SwitchRowColumn کاربرد خواهد داشت.

نمودار پراکندگی (x-y)

این نوع نمودارها دارای دو محور x و y است که با آن می‌توان رابطه بین دو پارامتر محور x و y را نمایش داد. مثلاً میزان پراکندگی مقادیر به ازای هر شرکت را می‌توان نمایش داد که در این حالت نیز استفاده از گزینه SwitchRowColumn بی معنی می‌باشد و کاربردی ندارد.

در صورتی که نمودار x-y فقط حاوی دو ستون باشد، می توان از گزینه SwitchRowColumn استفاده کرد و جای محورهای x و y را جابجا کرد.

نمودار حبابی (bubble)

این نمودار همزمان سه مقدار x وy و قطر را نمایش می‌دهد. با توجه به اینکه این نمودار همانند نمودار پراکندگی مثلاً مقادیر به ازای هر شرکت را نمایش می‌دهد استفاده از گزینه SwitchRowColumn بی معنی می‌باشد و کاربردی ندارد.

سرفصل های آموزش رسم نمودار در اکسل

29 نظر برای تغییر محور نمودار اکسل ثبت شده

  1. سلام خسته نباشید
    0/5 1 1/5 2 2/5 3
    8 10 16 20 24 30
    من ی همچین داده ای دارم و میخوام جای x ,y را تغیر بدم با تغیر raw ها نمیتونم و وقتی از transpose استفاده میکنم شیب مورد نظر و دقیقی بهم نمیده چیکار کنم؟

  2. با سلام و خسته نباشید. من چند نمودار دارم که میخوام جای محورها عوض بشه ولی وقتی همزمان همه داده ها را میگیرم عوض نمیشه وای به صورت تک تک میشه .. میشه راهنمایی کنید مشکل کجاست؟اگر امکانش هست ایمیل بدهید تا داده ها و نمودارا را بفرستم بهتر متوجه مشکلم بشوید.

    1. سلام دوست عزیز. وقتتون بخیر. برای بررسی مشکلی که باهاش مواجه شدید، باید داده هاتون بررسی بشه و متاسفانه دادن این نوع خدمات برامون مقدور نیست چون فرصت نمی کنیم و حوزه اصلی که توش فعالیت میکنم مربوط به این نوع خدمات نمیشه. بهتر هست از سایت هایی که اختصاصی روی اکسل کار می کنن، سوالتون راهنمایی بگیرید.

  3. سلام وقت بخیر،باتشکر از توضیحات خوبتان،ما پنجاه ستون داریم که برای تغییر محورx,yنمی توانیم از گزینه switchاستفاده کنیم چون غیرفعال است ،تعداد ستون ها هم زیادند که بخواهیم جابجاشون کنیم بعد نمودار رسم کنیم،راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز. نمی دونم داده های شما چطوری هست و از این بابت نمی تونم راهنمایی درستی بکنم. می تونید داده ها رو کپی کنید و در بخش paste گزینه transpose رو انتخاب کنید.

  4. سلام خدمت شما
    از زحماتتون در این زمینه متشکرم
    ببخشید اگه کسی از شما بخواهد براش نمودار رسم کنید و در قبال آن هزینه دریافت کنید آیا امکانش هست این درخواست را از شما داشته باشم برای بنده نمودار رسم کنید؟

    1. سلام بزرگوار. وقتتون بخیر باشه. ممنونم از شما. متاسفانه امکانش برامون نیست. میتونید محصول رسم نمودار XRD که در سایت هست رو تهیه کنید، نحوه رسم نمودار و زیبا سازی به صورت عالی توضیح داده شده.
      https://ostovaee.ir/fa/product/draw-chart-in-excel/
      یا اگر وقت بیشتری برای یادگیری دارید دوره کامل رسم نمودارها رو در اکسل تهیه کنید
      https://ostovaee.ir/fa/product/learn-how-to-draw-graphs-in-excel/

  5. سلام
    درباره نحوه رسم نمودار توی اکسل آشنایی سوال داشتم. اون نقطه ای که روی نمودار ماوس رو روش نگه داشتم عدد 13823 رو نشون میده ولی روی محور عمودی معادل عددی بالای 300000 رو نشون میده! مشکلش چیه و چطوری رفعش کنم سپاس

    1. سلام دوست عزیز. متاسفانه اینجوری نمیشه راهنماییتون کنم. باید دید نمودارتون از چه جنسی هست، داده هاتون چی هستن و … ولی در کل بعید هست که نرم افزار Excel اشتباه کنه. متاسفانه چون تا به حال با این مورد مواجه نشدم چیزی به ذهنم نمیرسه که راهنمایی کنم.

  6. سلام توی اکسل يه ديتا داريم ازش نمودار درست كرديم اگه ديتا تغيير كنه نمودار تغيير ميكنه؟

    1. سلام دوست عزیز. بله تغییر میکنه. به راحتی می تونید دیتا رو تغییر بدید و تغییر رو توی نمودار می بینید

        1. خواهش میکنم دوست عزیز

  7. سلام
    بخش y داده های من منفی هستند. نموداری که در اکسل رسم می کنم محور x در بالای نمودار می افتد. چطور میتوانم آن را به پایین نمودار (مثل نمودارهای عادی) منتقل کنم؟
    با تشکر

    1. سلام دوست عزیز. متن توی کتدر قرمز و دکمه قرمز رنگی که در همین صفحه هست می تونه کمکتون کنه

  8. با سلام
    سوالی داشتم از خدمتتون
    رسم نموداری که محور y آن از صفر شروع شده ولی داده ها از 0.07 هستند پس بین 0 تا 0.07 نیاز به یک break داریم؟ منظورم اینست که مجبور هستیم محور را از صفر شروع کنیم که خوب مشکلی ندارد و بلدم ولی باید با توجه به دامنه داده ها که از 0.07 به بعد است بین عدد صفر و 0.07 یک شکست یا break یا خط شکسته بزنم تا فاصله سفید بدون داده در نمودار ایجاد نشود.

    1. سلام دوست عزیز. اگر سوالتون رو درست متوجه شده باشم، متاسفانه راه حلش رو نمی دونم

  9. سلام. خسته نباشید
    می خواستم ببینم چطور میشه کاری کرد که مبدا روی محور افقی جابجا بشه؟ یعنی نقطه شروع نمودار یا نقطه صفر رو به هر جایی از نمودار افقی که خواستم جابجا کنم؟

    1. سلام دوست عزیز. یک فیلم آموزشی در اینباره در سایت هست. به لینکی که زیر فیلم قرار داده شده برید (دکمه قرمز رنگ زیر فیلم در این صفحه)

      1. جناب من نمی خوام که محور عمودی جابجا بشه. میخوام نمودارم از نقطه صفر شروع بشه که این نقطه صفر توی مبدا نیست، مثلا وسطای محور افقیه و قبلش هیچ عددی روی محور افقی نباشه. ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

        1. باید با فرمول نویسی، این کار رو انجام بدید. مثلا اگر نمودار شما از x=10 شروع میشه، باید عدد 10 رو از x های تمام نقاط کم کنید. اگر هم با فرمول نویسی آشنایی ندارید، یکی از محصولات ما نرم افزار آریان هست (که البته رایگان نیست) این نرم افزار هم براتون این کار رو انجام میده.

        2. ویدئویی ندارید که یه توضیح مختصر در مورد فرمول نویسی بده؟

        3. توی محصولاتمون این موارد توضیح داده شده ولی نمی دونم تو ویدئوهای رایگان هست یانه. این ویدئوهای رایگان بخشی از محصولات هستن که به رایگان قرار داده شده. الان حضور ذهن ندارم، می تونید ویدئوها رو چک کنید، شاید توشون گفته شده باشه.

  10. سلام وقت بخیر
    الان تو اون نمودارهایی که این روش جواب نمیده، باید از چه روشی برای جابجایی محورها استفاده کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز. وقتتون بخیر. خوشحالم که به سایت استوایی اومدید. درباره سوالی که پرسیدید….
      اطلاعی ندارم نمودار شما به چه صورت هست. برخی نمودارها مثل دایره ای (pie) کلا محوری نداره که بخواد جای اون ها عوض بشه. در مواردی که امکان اینکار باشه، اکسل براتون با این روش انجام میده. در غیر این صورت خودتون می تونید به صورت دستی داده ها رو درست و طبق میل خودتون بچینید و نمودار رو رسم کنید.

  11. با سلام
    آقای مهندس سبک فیلم های آموزشیتون واقعا بی نظیر هستند.کاملا واضحه که به کارتون مسلط هستید، هم کلام شیوا و روانی دارید و هم در بیان مطالب خیلی خوش حوصله به نظر میاین.در کمترین زمان میشه بهترین استفاده را کرد.ممنون از شما.پایدار باشید

    1. ممنونم از شما دوست عزیز. خوشحالم که از آموزش ها راضی بودید

    2. سلام و خسته نباشید.ببخشید من میخام محور عمودی نمودارم از صفر شروع نشه مثلا از ۲۰ تا ۴۰ باشه چون گرف ها تو منطقه عددی ۲۰ تا۴۰ است و وقتی نمودار از صفر شروع میشه دو گرف خ به هم نزدیک میشه ک من میخام دورتر از هم باشن تا واضح تر بشن. ممنون از راهنمایتون

      1. سلام دوست عزیز. روی اعداد محور مورد نظر دوبار کلیک کنید تا بخش تنظیماتش در سمت راست نرم افزار باز بشه. در اونجا میتونید محور رو محدود کنید. دوره آموزشی رسم نمودارها در اکسل رو هم می تونید تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست