بک آپ گیری در Sql Server | استوایی ostovaee

بک آپ گیری در Sql Server

بک آپ گیری از دیتابیس یا بانک اطلاعاتی یکی از مهمترین کارهایی است که باید بصورت روزانه توسط مدیران پایگاه داده انجام شود البته گاهی اوقات سایر کاربران که با دیتابیس کار می‌کنند قبل از انجام هرگونه تغییری بهتر است یک بک آپ از دیتابیس تهیه کنند تا درصورت هرگونه مشکل امکان بازگشت اطلاعات از دست رفته وجود داشته باشد.

در این آموزش با نحوه بک آپ گیری در Sql Server بصورت دستی آشنا خواهید شد. در آموزش بعدی نحوه بک آپ گیری اتومات را فراخواهید گرفت.

آموزش رایگان Sql Server | استوایی

انواع بک آپ گیری در Sql Server

  • Full Backup (کامل): در این نوع بک آپ از همه فایل‌ها به همراه Transaction Log بک آپ گرفته می‌شود و به راحتی با restore کردن آن می‌توان اطلاعات را به راحتی بازیابی کرد.
  • Differential Backup (تفاضلی): در این نوع Backup از تغییرات داده‌ها نسبت به آخرین Full Backup بک آپ گرفته می‌شود و در هنگام Restore کردن باید آخرین Full Backup به همراه آخرین Differential Backup بازگردانی شود تا اطلاعات کامل بازیابی شود. توجه داشته باشید قبل از گرفتن این بک آپ باید حتما یک Full Backup از آن دیتابیس وجود داشته باشد تا بتوان از تغییرات نسبت به Full Backup، بک آپ گرفت.
  • Log Backup: در این نوع Backup فقط از فایل Ldf یا همان Log دیتابیس بک آپ گرفته می‌شود.
  • File Backup: در این نوع Backup درصورتیکه برای یک دیتابیس بیش از یک فایل mdf وجود داشته باشد و بخواهید از هرکدام از فایل‌ها بصورت جداگانه بک آپ گرفته شود استفاده می‌شود البته این نوع بک آپ دارای کاربرد کمی است زیرا اکثر دیتابیس‌ها دارای یک فایل mdf می‌باشند.
  • Copy Only Backup: این نوع Backup مشابه Full Backup می‌باشد فقط در صورتیکه در دیتابیس Plan برای ایجاد Differential Backup ایجاد کرده باشید این موارد در بک آپ تغییری نخواهد کرد و این نوع بک آپ معمولا بصورت دستی تهیه می‌شود.

دستور Backup در Sql

در Sql می‌توان از طریق دستورات T-Sql بک آپ گیری انجام داد.

  • دستور بک آپ گیری بصورت Full
Backup database نام دیتابیس
To disk = ’آدرس مورد نظر’

توجه داشته باشید در انتهای آدرس باید نام فایل به همراه پسوند ‘.bak’ نوشته شود. بطور مثال “C:\backup\adventure.bak “

در صورتیکه بخواهیم در بیش از یک مسیر فایل بک آپ ذخیره شود از دستور Mirror to disk بصورت زیر استفاده می‌شود و در انتهای دستورات باید عبارت with format نوشته شود.

Backup database نام دیتابیس
To disk = ’آدرس مورد نظر’
Mirror to disk = ’آدرس مورد نظر دوم’
With format

درصورت زیاد بودن حجم بک آپ اگر بخواهیم Backup به چند فایل کوچک در مسیرهای متفاوت تقسیم شود دستور بصورت زیر نوشته می‌شود. بطور مثال طبق دستورات زیر فایل Backup به سه دسته تقسیم می‌شود.

Backup database نام دیتابیس
To disk = ’آدرس مورد نظر اول’
Disk = ’آدرس مورد نظر دوم’
Disk = ’آدرس موردنظر سوم’
  • دستور بک آپ بصورت Differential Backup: در این حالت باید عبارت With Differential به انتهای دستورات اضافه شود.
Backup database نام دیتابیس
To disk = ’آدرس مورد نظر’
With Differential
  • دستور بک آپ بصورت File Backup
Backup database نام دیتابیس file=’نام فایل مورنظر’
To disk = ’آدرس مورد نظر اول’

با استفاده از دستور sp_helpdb  بصورت زیر می‌توان نام فایل‌های یک دیتابیس را استخراج کرده و نام مورد نظر را در مقابل File قرار داد.

sp_helpdb ‘نام دیتابیس موردنظر’

توجه داشته باشید همانطور که در انواع بک آپ گفته شد این نوع بک آپ فقط برای دیتابیس هایی می‌باشد که بیش از یک فایل mdf دارند.

اگر بخواهیم وضعیت بک آپ گیری را در قسمت Messages مشاهده کنیم در انتهای دستورات می‌توان عبارت With Stats را اضافه نمود. در اینصورت هر 10% یکبار وضعیت نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توان عددی که می‌خواهیم هر چند درصد یکبار وضعیت نمایش داده شود را در مقابل دستور بنویسیم بطور مثال دستور With Stats=5 هر پنج درصد یکبار وضعیت را نمایش می‌دهد.

جادوی استوایی Sql Server |استوایی

بک آپ در Sql

اگر بخواهیم از طریق wizard بک آپ گیری را انجام دهیم و از دستورات استفاده نکنیم مراحل بصورت زیر می‌باشد:

 بر روی دیتابیس مورد نظر کلیک  راست – Tasks – Backup  را بزنید

Sql Backup | استوایی
Sql Backup | استوایی

در پنجره باز شده نوع بک آپ را از قسمت backup Type مشخص کنید. در قسمت Backup Component در صورتیکه بک آپ از فایل خاصی می‌باشد گزینه file and FileGroup را انتخاب کرده و فایل موردنظر را انتخاب کنید در غیراینصورت همون گزینه database انتخاب شده می‌باشد. در قسمت Destination مسیر فایل را مشخص نمایید اگر مسیر پیش فرضی وجود دارد و میخواهید بک آپ در مسیر دیگری انجام شود ابتدا مسیر را remove کرده و سپس دکمه Add را بزنید و مسیر جدید را انتخاب کنید.

بک آپ Sql Server 2014 | استوایی
بک آپ Sql Server 2014 | استوایی

توجه داشته باشید اگر در قسمت Destination بیش از یک مسیر انتخاب شود بطور مثال دو مسیر انتخاب شود دو فایل بک آپ بصورت 50%-50% ایجاد خواهد شد.

در قسمت Media Options –  Reliability درصورتیکه تیک Verify Backup When Finished زده شود کنترل سالم بودن فایل بک آپ صورت خواهد گرفت. اگر تیک Perform Ckeck-sum befor writing to media زده شود کنترل محتویات فایل با کمک کد کنترلی صورت خواهد گرفت و همچنین درصورتیکه تیک Continue on error زده شود درصورت وقوع خطا نیز عملیات بک آپ گیری ادامه پیدا خواهد کرد.

بک آپ گیری Sql | استوایی
بک آپ گیری Sql | استوایی

در قسمت Backup Options درصورت نیاز می‌توان زمان انقضا بک آپ را مشخص کرد. در انتها پس از انجام تنظیمات با زدن دکمه OK بک آپ گیری شروع خواهد شد.

بک آپ Sql | استوایی
بک آپ Sql | استوایی

سرفصل های آموزش Sql

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست