نحوه تحلیل تصاویر SEM با Anix Emica | استوایی | ostovaee

تحلیل تصاویر SEM

بسیاری از محققان و پژوهشگران برای ارائه گزارش یا انتشار تحقیقات خود در قالب مقاله علمی، از آزمونهایی نظیر SEM و TEM استفاده می کنند ولی با ابزارهایی که در تحلیل تصاویر SEM به آنها کمک می‌کند آشنایی ندارند. نرم افزار آنیکس امیکا (Anix Emica) ابزاری قدرتمند برای تبدیل تصاویر میکروسکوپ های SEM به داده های قابل لمس و نمودارهای است.

در این آموزش قصد داریم نمودار توزیع ذرات موجود در تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) را رسم کنیم. این عملیات را با نرم افزار آنیکس امیکا انجام می دهیم. شما می توانید نرم افزار Anix Emica را از  بخش محصولات سایت استوایی تهیه کنید.

نحوه تحلیل تصاویر SEM با Anix Emica | استوایی | ostovaee

نرم افزار Anix Emica به شما کمک می‌کند برای تصاویر SEM و FESM نمونه های خود، نمودارتوزیع اندازه ذرات رسم کنید. به تصویر زیر نگاه کنید، این تصویر نشان دهنده یک ماده است که در شرایط مختلف ساخته شده است (مثلا مقدار pH برای نمونه ها متفاوت بوده است یا دمای عملیات حراتی متفاوت داشته اند)

با استفاده از نرم افزار آنیکس امیکا، نمودار توزیع ذرات این سه تصویر به دست آمد و در نرم افزار اکسل به صورت زیر ترسیم شدند.

رسم نمودار توزیع ذرات با آنیکس Emica | استوایی | ostovaee

مراحل تحلیل تصاویر SEM

  • وارد کردن تصویر به نرم افزار آنیکس
  • کالیبره کردن نرم افزار آنیکس امیکا
  • نحوه تحلیل تصاویر SEM
    • اندازه گیری ذرات در تصویر SEM
    • خروجی گرفتن و تحلیل تصاویر  SEM با آنیکس امیکا
    • تنظیم دسته بندی ذرات در نرم افزار
    • خروجی گرفتن و رسم نمودار توزیع
  • ذخیره پروژه

مرحله به مرحله این موارد را توضیح خواهیم داد. مرحله اول وارد کردن تصاویر به نرم افزار آنیکس امیکا است. آماده اید شروع کنیم؟

وارد کردن تصویر به نرم افزار آنیکس امیکا

ابتدا تصویر مورد نظر را  وارد نرم افزار کنید. برای اینکار شما چهار راه دارید. یکی از روش های زیر را انتخاب کنید و تصویر را وارد نرم افزار کنید تا بتوانید نرم افزار را کالیبره کرده و تصویر را آنالیز کنید.

  • تصویر مورد نظر را در نرم افزار آنیکس امیکا Drag & Drop کنید.
  • با کلیک بر روی دکمه Open Image تصویر مورد نظر را وارد کنید.
  • کلیدهای ترکیبی Ctrl+O را از کیبورد فشار دهید.
  • در صفحه نرم افزار دابل کلیک کنید (فعلا غیر فعال است).
وارد کردن تصویر به نرم افزار آنیکس امیکا | Anix Emica

کالیبره کردن نرم افزار آنیکس امیکا

همیشه قبل از شروع به آنالیز باید نرم افزار را کالیبره کنید. برای اینکار می توانید از مقیاس موجود در انتهای تصاویر SEM استفاده کنید. از منوی سمت چپ نرم افزار بر روی Calibration کلیک کنید و مراحل زیر را انجام دهید

  • روی دکمه New Calibration کلیک کنید.
  • در تصویر روی  ابتدای محلی که مقیاس قرار دارد کلیک کنید.
  • موس را به انتهای مقیاس برده و کلیک کنید.
  • روی دکمه سبز رنگ Save که در بالای خط رسم شده وجود دارد کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده موارد خواسته شده را پر کنید.
کالیبره کردن نرم افزار آنیکس امیکا | Anix Emica Calibration
آنالیز تصاویر SEM با Anix Emica | کالیبره کردن نرم افزار

پیشنهاد می کنم حتما فیلم آموزش نحوه کالیبره کردن نرم افزار Anix Emica را در سایت مشاهده کنید ولی به طور خلاصه شما باید یک نام برای Calibration جدید انتخاب کنید، طول مقیاس و واحد آن را وارد کنید و روی دکمه Save کلیک کنید.

نحوه تحلیل تصاویر SEM

بعد از کالیبره کردن نوبت به اندازه گیری ها می رسد. در این مرحله باید از جعبه ابزار، ابزار Distance را انتخاب کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا فاصله دو نقطه را بر روی عکس اندازه گیری کنید. با کمک این ابزار، قطر تک تک دانه ها یا ذرات موجود در تصویر SEM را اندازه گیری می‌کنیم.  در نهایت نمودار توزیع را از بخش Classify رسم می کنیم.

اندازه گیری ذرات در تصویر SEM

بعد از انتخاب ابزار Distance روی ذرات به گونه ای کلیک کنید که یک خط بر روی قطر ذره رسم شود. تنظیمات رنگ و نمایش مقدار اندازه گیری شده را می توانید از منوی Measurement انجام دهید، این منو در سمت چپ واقع شده است.

تحلیل تصاویر SEM با Anix Emica | اندازه گیری ذرات
تحلیل تصاویر SEM با Anix Emica | اندازه گیری ذرات

این کار را برای تمام ذرات مورد نظر انجام دهید.

خروجی گرفتن و تحلیل تصاویر  SEM

حالا نوبت به استفاده از منوی Result می رسد. در سمت چپ روی منوی Result کلیک کنید. در اینجا تمام موارد اندازه گیری شده به نمایش در می آید. برای خروجی گرفتن از این موارد روی دکمه‌ی Export کلیک کنید.

به زودی نحوه ترسیم نمودار توزیع ذرات را برای شما قرار خواهیم داد

برچسب‌ها

20 نظر برای تحلیل تصاویر SEM ثبت شده

  1. با سلام واحترام، من چند تصویر از نوع دانه های خاک که با sem انجام شده است دارم، چطوری این تصاویرو تحلیل کنم، اگر کسی رو میشناسید که این کار رو انجام بده ممنون میشم. تشکر و سپاس

    1. سلام وقتتون بخیر. میتونید برای تحلیلش از نرم افزار Anix Emica استفاده کنید. ویدئوهای آموزشیش توی صفحه محصولش هستن. با این نرم افزار میتونید ذرات رو اندازه گیری کنید و نمودار توزیعش رو رسم کنید. اگر هم خواستید، ما این کار رو برای شما انجام میدیم. تصاویرتون رو به ایمیل سایت ارسال کنید.

  2. سلام وقتتون بخیر، یکی از تستایی که واسه پایان نامه انجام دادم SEM بوده، الان نمیدونم چطوری باید تفسیرش کنم. این رسم نمودار توزیع ذرات رو که توضیح دادید با تست DLS بدست اومده با این حال لازم نمیدونم با SEM هم بحث بشه. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام دوست عزیز. وقتتون بخیر. هدفتون از گرفتن SEM چی بوده؟ و چه چیزی رو می خواستید بررسی کنید؟ این دو سوال کمک میکنه که بتونید تصویرتون رو تحلیل کنید و اینکه مقالات مشابه با کار خودتون رو بخونید و ببینید چه تحلیلی روی تصاویر SEM شون انجام دادن.

      1. ممنونم از پاسختون، هدف بررسی مورفولوژی ذرات بوده، یعنی شکل و اندازه، ساختار سطحی، پایان‌نامه‌های مشابه رو نگاه کردم، بر فرض مثال اومده گفته ذرات سطح صافی داشتن، کروی شکل بودن، فلان ترکیب که اضافه شده ساختار کمی تغییر کرده و…، فقط اینکه واسه تصاویر من آگلومریزاسیون اتفاق افتاده، اینو نمیدونم باید چیکار کنم، امکانش هست من عکسارو براتون بفرستم که شما ببینید؟

        1. خواهش میکنم. متاسفانه فرصت نمی کنم تصاویر رو ببرسی کنم. دلیل آگلومره شدن رو باید پیدا کنید، مثلا حرارت دهی در کوره یا … و اینکه نتایج آزمون های مختلف باید با هم همخوانی داشته باشه، مثلا نتایج DLS باید با نتایج SEM همخوانی داشته باشه، اگه همخوانی نداره، دلیل این اختلاف ذکر بشه و … در کل اصلی ترین بخش یک پژوهش، همین بحث تحلیل نتایج هست و از اونجایی که شما این پژوهش رو انجام دادید، اشراف کامل تری روی مباحث دارید و قاعدتا مقالات زیادی توی این حوزه مطالعه کردید که کمک میکنه بتونید تحلیل درست تری داشته باشید. از استاد راهنما هم کمک بگیرید.

  3. سلام وقت بیخیر
    این نرم افرار اگاومره شدن و نشدن ذرات و هم بررسی میکنه یا خیر ؟

    1. سلام دوست عزیز. آگلومره شدن رو با نگاه کردن به عکس میشه فهمید. توی عکس مشخصه که ذرات به هم چسبیدن یا نه. برای اینکار نرم افزاری نیاز نیست.

  4. سلام. آیا سایتی که بانکی از تصاویر SEM و یا SEM داشته باشد وجود دارد.مثل سایت هایی که طیف NMR یا IR مواد را دارند. مرسی

  5. سلام وقت بخیر. ببخشید من برای آنالیز حفرات نیاز به نرم افزار دارم میشه همین عملیات رو روی حفرات انجام بدم؟

    1. سلام دوست عزیز. بله میتونید از این نرم افزار استفاده کنید.

    1. سلام دوست عزیز. وقتتون بخیر. در ابتدای این مقاله، لینک صفحه نرم افزار قرار داده شده یک دکمه آبی رنگ هست. راه دیگه این هست که از منوی سایت برید روی محصولات و بعد نرم افزار رو کلیک کنید و بعد Anix Emica و همچنین می تونید نام نرم افزار رو توی گوگل سرچ کنید. اگر سوالی بود در خدمتتون هستم

    1. سلام دوست عزیز. ممنونم از نگاه پر مهرتون

  6. ببخشید اطلاعاتی راجع به تحلیل سایز نانوذره توسط sem دارین؟؟

    1. سلام دوست عزیز. توی همین صفحه روی لینک نرم افزار Anix Emica بزنید. 3 فیلم آموزشی درباره اندازه گیری ذرات اونجا وجود داره.

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن تمام موارد زیر الزامیست